W2Best

Det handlar om stil.

February 8, 2009 Indien 5/2-20/3 -09

Palolem, Goa

Nu har jag varit ett tag i Indien och det har varit riktigt bra såhär långt! Satt som jag skrev sjukt länge på inrikesterminalen i Mumbai, men när jag väl kom hit kändes det riktigt skönt. Delade taxi till palolem med en kill från argentina och två killar från israel, så det blev en galet billig taxiresa på knappt en timme för cirkus 30 kr. När jag anlänt till Palolem orkade jag och Pablo inte med alla som skulle kränga på oss boende, så vi satte oss och käkade lite. Tänkte jag skulle gå till ett Internetcafe och kolla var det var Mattias egentligen bodde, men samtidigt är ju palolem inte särskilt stort så han kanske kunde komma förbi om vi satt där ett tag. Det tog cirka 10 minuter så kom mattias knallande på gatan utanför, på väg till bankomaten. Så svårt var det att möta upp i Palolem! 😛 Sedan träffade jag några till Svenskar som var här för sista natten (från Elins klass) och käkade med dem och så. På kvällen gick vi på Silent Noice Club, som var en klubb helt utan musik. Eftersom det är förbjudet att vara högljudd efter klockan 10 här så har en finurlig ryss löst det genom att ha typ 200 par trådlösa hörlurar som de hyr ut för 500 rupier per kväll. Det är rätt dyrt för att få lite musik om man jämför med att en öl på restaurang kostar 30 rupies, men han gör nog riktigt bra business på det. Hörde att det fanns på Roskildefestivalen också, och det skulle ju definitivt vara något att köra i Sverige, tror det skulle slå!! Dock blir det svårt att få in 30-talet hundar på dansgolvet, som ömsom sover bland alla som dansar ömsom har ett lätt slagsmål, vilket de enda höga ljuden på hela stället…

Vi kom isäng rätt sent och jag var ordenligt trött eftersom jag bara fått cirka tre timmars sömn på planet till Mumbai, så jag tänkte att jag skulle väl sova till värmen gjorde att jag chockvaknade ungefär som i tältet på festivaler hemma. Hyddan vi bor i är ungefär som ett avancerat tält, men den har iaf fläkt i taket, vilket är en ordenligt bra komfortgrej. Jag vaknade av att Mattias sa att han hade beställt frukost och frågade vad min klocka var. Jag segade mig upp och tittade på klockan som var halv tio. Ja vad bra svarade han, min måste gå fel. Efter typ 10 sekunder av tittande på solen sa han sen att klockan nog var lite mer än tio, så vi frågade restaurangpersonalen utanför. Klockan var visst fyra på eftermiddagen, och jag hade vänt min klocka upp och ner och trott att den var halv tio. Så det blev en kort dag på stranden i Palolem! 😛 Jaja, jag är iallafall utsövd.
Nu har vi precis ätit grekiska souvlaki. Han som ägde stället hade bott i Sverige nästan hela sitt liv, men nu hade han i princip flyttat till Goa. Han var riktigt trevlig och vi fick en intressant pratstund om företagande i Indien bland annat. Sen gick vi hos barberaren brevid och fick en enormt bra rakning för 30 rupier, alltså fem kronor. Så nu ser vi jätteciviliserade ut här i gamla hippieparadiset.

Strömmen har klart varierande styrka i Lampan ovanför mig. Ibland är det jättebra ljus, ibland är det så svagt att man knappt kan läsa en bok… Det är rätt skojigt.

Planen är att om någon eller några dagar åka till hampi, som ska vara en riktigt fin tempelstad, och därefter till Bangalore, där Iron Maiden spelar i helgen. Att se Maiden i Indien känns som en rättså vass upplevelse, som vi inte vill missa, innan det bär vidare ner mot Keralas backwaters och nationalparker!

Vi i Sverige gillar ju att prata om vädret och vädret här är rättså behagligt med cirka 35 grader på dagen och runt 20 på natten. Det är ju inte så att man fryser iallafall, och det var ju en av anledningarna att jag åkte hit, att slippa frysa!

Våran hydda nere på stranden med egen toalett och ”dusch” (som i princip är oanvändbar, men det finns en shysst gemensam dusch) kostar 300 rs per natt alltså 25 kr per person. Vill man bo typ 20 meter längre upp på stranden kostar det 200 rs.
Maten i Goa är nog rättså dyr jämfört med övriga indien, men min Tandorikyckling tillsammans med en liter vatten igår nere på stranden kostade 15 kr så det sved inte supermkt på matkontot…

Ja, nu ska vi som sagt göra sällskap med lite kor, grisar och hundar ute på gatan och knalla till resebyrån och höra oss för om buss eller tåg till hampi.

Hoppas att det är strålande även i Sverige!

Min första måltid i Indien. Majs och chai.

Jag hade räknat med hål i golvet på flygplatsen, men fräshare toalett än så här är nästan svårt att hitta i sverige… 😛

Stranden i Palolem

Nu har kon käkat klart och ska hem till familjen… ;P

Palolem by night (eller kväll)

Riktiga ryggsäcksresenärer ska ha en dator i ryggsäcken… haha.

So long! Här är klockan midnatt, och vi har varit vakna åtta timmar idag!

3 to “Palolem, Goa”

1. Pauline says...

Glöm allt jag sagt. När jag såg bilderna på stranden så bestämde jag mig för att hitta en annan man. Han heter José och när du kommer hem har vi dragit till Peru för att ha romantiska promenader på ännu vackrare stränder. 😉

2. marie says...

Skriv mycket! Har såå mycket tid eftersom jag är hemma hela den här veckan också med mitt onda knä. Smörjer på MSM flera gånger om dagen och försöker rehabilitera mig. Minus 13 grader på morgonen idag och cirka 25 centimeter snö. Så du är nog på rätt ställe.
    Ha det fortsatt bra!!! Kram!

3. berkey says...

Thank you for sharing your thoughts. I really appreciate your efforts and I will be waiting for your next post thank you once again.|